6 strategii de creare a unui mediu plăcut de invățare a unei limbi străine
Cursantul şi profesorul sunt, în mod inerent, într-un raport de inegalitate în cadrul şedinţei de curs : cel dintâi îşi doreşte să asimilieze cunoştinţe pe care celălalt le deţine deja, în calitatea sa de specialist.
Deşi, probabil, percepută ca fiind potrivită, aceasta ierarhie este, de cele mai multe ori, în detrimentul învăţării. De ce? Pentru că cel ce studiază o limbă străină întâmpină numeroase dificultăţi : multe informaţii de asimilat, nevoia de a aplica imediat noile cunoştinţe, specificitatea situaţiilor conversaţionale s.a. De aici, nesiguranţa, neliniştea cursantului, câteodată chiar rezistenţa la învăţare.
Trainerul de limbă străină trebuie să construiască un mediu de învăţare ce are în centrul atenţiei participantul la curs, cu nevoile şi obiectivele lui.
În acest mod, trainerul poate aplica metode de predare personalizate la industria şi departamentul în care activează cursantul, iar acesta îşi creează propriul stil de învăţare. Cei doi, trainer şi cursant, devin parteneri, colaborează de-a lungul unei relaţii profesionale menite să sporească eficienţa, succesul cursului. Toţi cei implicaţi au parte de o experienţă pozitivă.
Există, desigur, câteva strategii de construire a unui mediu plăcut de învăţare a unei limbi străine:
• Se construieşte un parteneriat trainer – cursanţi bazat pe cooperare;
• Cursul se pliază pe nevoile imediate şi pe termen lung ale cursanţilor, pe stilul lor de învăţare;
• Sunt luate în considerare preferinţele tuturor participanţilor cu privire la materiale de studiu şi modalitate de punere în practică a noţiunilor;
• Toţi participanţii sunt sprijiniţi pentru a deveni independenţi în utilizarea limbii străine;
• Trainerul consolidează încrederea în sine a participanţilor la curs;
• Atmosfera, pe parcursul şedinţelor, trebuie să fie relaxată, iar toţi factorii perturbatori- eliminaţi.
Citește despre Metodologia Eucom, abordare dinamică și creativă a cursurilor de limbi străine pentru companii.
Desigur, din structura obişnuită a unui curs de limbi străine, icebreakerul este esenţial căci îndepărtează barierele în comunicare, feedbackul continuu permite adaptarea la nevoi şi obiective de învăţare nou apărute, iar temele de discuţie adecvate facilitează cursanţilor descoperirea tuturor elementelor de limbă. Experienţa de învăţare va fi, astfel, una pozitivă şi, în continuare, solicitată de către cursant.