Interviu cu Roxana – Trainer Limba Engleză
Roxana, ne poți spune de unde a pornit pasiunea ta pentru predat?
Pasiunea mea pentru predat a început de când eram foarte mică, practic de când îmi amintesc că îmi ordonam jucăriile și le transformam în elevi silitori cărora le predam engleza, limba română, geografie sau chimie.
La ce vârstă ai învățat limba engleză și ce te-a ajutat cel mai mult în acest proces?
Am început să învăț engleza la patru ani, limba spaniolă am învățat-o în liceu, m-au ajutat în acest proces imaginația și dorința de a cunoaște cât mai multe lucruri despre alte culturi.
A existat un profesor în școala generală sau liceu care consideri că a avut un impact puternic asupra ta? În ce mod te-a influențat?
Da, au existat doi profesori, de fapt două doamne profesoare. Prima doamnă, profesoară de geografie în liceu ne spunea astfel: “cultura este ceea ce rămâne după ce ai uitat tot”. Interacțiunea ei cu noi, elevii, explicațiile practice ale unor noțiuni complexe și faimosul său citat m-au motivat să citesc mai mult si să îmi lărgesc orizonturile cunoașterii. A doua doamnă, profesoară de limba engleză, m-a cucerit în timp ce ne povestea despre Shakespeare, cultura și civilizația britanică, ne provoca să comentăm singuri texte literare și ne încuraja să scriem piese de teatru în engleză.
Îți mai amintești cum a fost prima oră de curs din activitatea ta de trainer Eucom? Ne poți povesti un pic?
Prima oră de curs Eucom a fost încărcată de emoții. Încercam să țin minte toți pașii din prima sesiune, să nu uit sa fac analiza nevoilor cursantului si să completăm chestionarul sli.do. Voiam sa fiu “ochi și urechi” la tot ceea ce îmi povestea cursanta și să încerc să o ajut cât mai mult în “călătoria lingvistică“ pe care o începeam împreună.
Cât de important consideri că este să găsești un mod creativ și distractiv de a preda/învăța o limbă străină?
Creativitatea este importantă, nu cred că poți merge la un curs și citi totul din manual. Creativitatea duce la interacțiune și interacțiunea duce la “activarea” cursantului, creează deschidere și ancore pentru reținerea și consolidarea informațiilor.
Există acest mit potrivit căruia adulții învață mult mai greu limbi străine, comparativ cu copiii. Mulți adulți sunt descurajați și se tem să se înscrie la cursuri, din acest motiv. Tu ce părere ai despre asta?
Cred că și adulții sunt “niște copii mari” care reușesc cu siguranță să învețe, atâta timp cât își dau voie să facă greșeli, să se exprime liber și să conștientizeze faptul că fiecare pas mic este o cărămidă din procesul de învățare. Noi, ca traineri, cred că îi putem ajuta să conștientizeze aceste lucruri.
Care e cea mai amuzantă experiență a ta din timpul orelor de curs?
Cursurile mele sunt destul de serioase, aș zice. 🙂 Am observat că oamenii se detașează cel mai mult de eul-adult și intră în lumea eului-copil prin joc. De aceea, acolo unde este deschidere, ne jucăm mult. Zilele trecute am avut o testare la un curs de A1-A2. Pe baza unui cartonaș cu informații, urma ca eu și cursantul să avem o conversație într-o gară, pentru a cumpăra un bilet de tren către Manchester și două vederi. Cursantul a improvizat pe marginea temei și ne-am amuzat cu tot felul de situații inedite: ori nu aveam suficienți bani la noi și incercam să negociem, ori voiam să platim prin foarte multe metode de plată și solicitam tot felul de reduceri, sau comentam la adresa cursului de schimb valutar în raport cu schimbările economice ale țării.
Ți-ai propus să înveți și alte limbi străine în viitor?
Mi-ar plăcea să reiau limba franceză, iar în viitor să învăț limba greacă.
Care e cel mai important sfat pe care l-ai oferi unei persoane care tocmai s-a apucat să studieze o limbă străină?
Poate că sună ca fiind un clișeu, dar sfatul meu ar fi să își dea voie sa gândească liber și să nu îi fie teamă să se exprime în limba străină, indiferent de nivelul de studiu.
Care este cel mai memorabil feedback pe care l-ai primit din partea unui cursant?
Îmi amintesc că un cursant pe care îl consideram “dificil” a spus că la cursul nostru a reușit să învețe limba engleză fără să simtă că depune efort. M-am bucurat foarte mult să aflu acest lucru.
Lăsând puțin la o parte activitatea profesională, ce iți place să faci în timpul liber? Vorbește-ne puțin despre omul Roxana. 🙂
Roxanei îi place să citească, dar se plânge tot timpul că nu are timp :), îi place să asculte muzică când este veselă sau tristă și la fel de mult îi place să gătească. Ii plac florile și animalele (animalele de companie “de la bloc” în prezent sunt o pereche de guguștiuci cu doi puișori, pe care îi hrănește de un an pe pervazul ferestrei) și plimbările în mijlocul naturii.
Dacă ai decide să pleci într-o vacanță prelungită, ce loc ai alege și de ce?
Ar fi un loc cu soare și mare, probabil un sat pe o plajă din Grecia sau undeva departe, în Tenerife sau Cancun :). Grecia – pentru că mă fascinează mitologia, bucătăria și muzica greacă, toate mă trimit cu gândul la vacanță.
În materie de gastronomie, care este bucătăria ta internațională preferată?
Aș mânca oricând mâncare din bucătăria greacească, mă face să mă gândesc la locurile cu soare, mare și lipsite de orice griji.
Care este cartea care a avut un impact major asupra ta și pe care o recomanzi fără să stai pe gânduri?
“Dragoste în vremea holerei”- Gabriel Garcia Marquez
Și ultima, dar nu cea din urmă: Seinfeld sau Friends? 🙂
Sper să nu dezamăgesc, nici una, nici alta. 🙂 Cred că eram prea serioasă când eram studentă și nu mă atrăgeau în niciun fel sitcom-urile. Din categoria sitcom-urilor aș spune Rules of Engagement. 🙂