Reguli de etichetă pe care trebuie să le respecți atunci când oferi cadouri partenerilor de business
Oferirea de cadouri ajută la stabilirea şi îmbunătăţirea legăturilor de afaceri, iar uneori, pot chiar salva o relaţie aflată în punct critic. Însă este foarte important să ţii cont de conduitele şi eticheta de business când vine vorba de partenerii tăi de naţionalităţi diferite.
Iată cele mai importante reguli, în funcție de ţară:
China
Aici, politica oficială interzice cadourile corporate, care sunt catalogate drept mită. Tocmai de aceea, acestea se oferă cu foarte multă discreţie, însă, trebuie să ţii cont că partenerul tău de afaceri chinez s-ar putea să refuze cadoul oricum. Un cadou se oferă întotdeauna în privat, în semn de prietenie pentru cineva, nu în contextul relaţiilor de afaceri.
În China, darul se oferă și se primește întotdeauna cu ambele mâini şi trebuie ambalat în hârtie sau în cutii de cadouri. Foloseşte hârtie de împachetat sau o cutie de culoare roşie şi nu vei da greş niciodată. Această variantă este cea mai la îndemână când nu cunoşti îndeaproape cultura chineză care pune foarte mult preţ pe simboluri. Folosirea unei culori nepotrivite face ca darul tău să fie interpretat în cele mai neintenţionate moduri. Nu în ultimul rând, foarte important este să nu oferi acelaşi cadou persoanelor cu rang diferit. Cu cât mai înaltă este poziţia persoanei în companie, cu atât mai valoros trebuie să fie şi darul.
Germania
Aici sunt apreciate cadourile modeste, chiar suvenirurile, fiind rareori obișnuit ca cineva să ofere un cadou cu o valoare importantă. Cadourile valoroase nu se oferă niciodată în privat. Conduita germană spune că valoarea acestuia trebuie să fie direct proporțională cu numărul de persoane care asistă la oferirea lui. Când eşti invitat să cinezi acasă la partenerul de afaceri, micile atenţii în semn de mulţumire, precum florile și ciocolata, sunt aşteptate şi apreciate.
Pentru vizite la companie, stilourile sau alte obiecte de birou sunt foarte potrivite.
Italia
Italienii sunt cunoscuţi în întreaga lume pentru multe lucruri, iar cea mai bună metodă de a impresiona partenerii de origine italiană este să le demonstrezi interesul pentru cultura şi obiceiurile lor naţionale, chiar şi în contextul afacerilor. În Italia, cadourile se deschid de cele mai multe ori pe loc, în compania celui care oferă sau primeşte. Acestea trebuie să poarte numele unor branduri cunoscute, însă aceasta nu înseamnă că sunt aşteptate cele mai extravagante. Un cadou de bună calitate şi de o valoare potrivită va fi bine primit.
O atenţie pe cât de simplă, pe atât de apreciată, în Italia, o reprezintă felicitările de Sărbători. Tocmai pentru că nu este o practică atât de comună în aceasta țară, partenerii tăi de afaceri italieni vor fi încântaţi să primească urările tale de departe.
Sunt ţări unde schimbul de cadouri este mai puţin obişnuit. În Portugalia şi Spania, de exemplu, acestea nu sunt aşteptate la o primă vizită, dar vor fi foarte apreciate la a doua. În Anglia şi Franţa, cadourile corporate sunt şi mai puţin aşteptate.
Cu puțină atenție la detalii, imaginea companiei tale poate crește simțitor în ochii partenerilor, iar relațiile cu aceștia se pot îmbunătăți semnificativ.